تعداد و تنوع اعضای هیئت‌مدیره

    پس از آشنایی با ویژگی‌های کلیدی اعضای هیئت‌مدیره، زمان پرداختن به این سوال اساسی است که مناسب­‌ترین ترکیب هیئت‌مدیره که بتواند به نحو احسن وظایف هیئت‌مدیره را به انجام رسانده و منجر به افزایش ضریب اثربخشی هیئت‌مدیره در موفقیت غایی سازمان شود، کدام است؟

    ترکیب هیئت‌مدیره نشأت‌­گرفته از دو فاکتور بااهمیت «تعداد اعضا» و «تنوع اعضا»ی آن است.

    تعداد اعضای هیئت‌مدیره

    تعداد اعضای یک هیئت‌مدیره، می­تواند نقش قابل ملاحظه‌ای در کیفیت تصمیمات آن و اثربخشی نهایی عملکرد هیئت‌مدیره در سازمان داشته باشد.

    به طور کلی توصیه می‌شود اعضای هیئت مدیره به اندازه‌ای باشد که:

    • مهارت، تخصص و تجربه مورد نیاز برای راهبری سازمان متناسب با شرایط جاری و نیاز روز آن و همچنین دستیابی به چشم‌­انداز آتی متصور برای سازمان را در اختیار هیئت‌مدیره قرار دهد. (تفصیل در بخش بعدی)
    • ضمن حفظ کیفیت تصمیم‌­گیری هیئت‌مدیره، ایجاد همسویی و اتفاق­‌نظر میان اعضا را در بهینه‌­ترین زمان ممکن فراهم آورد.
    • حجم کار موجود در هیئت‌مدیره متناسب با تعداد اعضا باشد به نحوی که هم اعضای موظف و هم اعضای غیرموظف را به طور مناسبی درگیر موضوعات و ایفای نقش هیئت‌مدیره­‌گی نماید.

    تنوع اعضای هیئت مدیره

    یکی از ویژگی­‌ها و خصوصیات ارزشمند هیئت‌مدیره، تصمیم­‌گیری جمعی و به تبع آن داشتن مسئولیت جمعی در قبال کلیه انتظارات و وظایف محوله است.

    خصوصیت «جمعی­بودن» تصمیم­‌گیری هیئت‌مدیره که در ذات خود «خرد جمعی» را در بر دارد، در صورت عدم وجود تنوع در اعضای هیئت‌مدیره می­تواند از یک فرصت به یک تهدید تغییر ماهیت دهد.

    از  ژنرال George Smith Patton که به دلیل استراتژی‌ها و راهبردهایی که در جنگ جهانی دوم به‌کار برد، قهرمان آمریکایی‌ها در این جنگ محسوب می‌شود، نقل شده است؛

    خواندن
    سازوکار و ابزارهای هیئت‌مدیره

    در جمعی که همه اعضای آن یکسان فکر می­‌کنند، قطعاً افرادی هستند که اصلاً فکر نمی‌­کنند.

    شکل­‌گیری گروه­‌های فکری مشخص در هیئت‌مدیره یکی از عارضه­‌هایی است که در صورت عدم تنوع میان اعضای آن، گریبان­‌گیر هیئت‌مدیره خواهد شد.

    به عبارت ساده، اگر تمام اعضای هیئت‌مدیره در یک رده سنی، از یک جنسیت، با سطح تحصیلات، تجربه و تخصص مشابه باشند، همگی از یک زاویه و دریچه فکری مشخص به موضوعات نگاه کرده و لذا عملاً امکان پرداختن به جوانب مختلف و زوایای مختلف موضوع در هیئت‌مدیره وجود نخواهد داشت.

    این امر به نوبه خود، ریسک تصمیم­‌گیری هیئت‌مدیره را افزایش داده و تحقق اهداف و چشم‌انداز سازمانی را با چالش احتمالی مواجه خواهد نمود.

    لذا تأکید به وجود تنوع در اعضای هیئت‌مدیره به معنای اطمینان از وجود افرادی با سن، جنسیت، تحصیلات، تجربه و تخصص­‌های مختلف است تا ضمن افزایش سطح تصمیم­‌گیری آگاهانه منجر به افزایش کیفیت تصمیمات هیئت‌مدیره شود.

    در سازمان­‌های بزرگ و بین­‌المللی بعضاً دو عامل نژاد و ملیت نیز به مجموعه عوامل فوق افزوده می­‌شود.

    گزارش «هیأت‏‌مدیره، پاسخی بر پرتکرارترین پرسش‌ها»  شرکت مشاوره مدیریت ایلیا و با همکاری رسانه دنیای اقتصاد

     

    Share.

    مشاور و مدیر در حوزه حاکمیت شرکتی، امور هیات مدیره و مجامع

    لغو پاسخ