ارزیابی عملکرد هیئت‌مدیره

    هیئت‌مدیره مطلوب هیئت‌مدیره­ای است که نه‌­تنها قادر است مدیرعامل و تیم اجرایی وی را به شیوه صحیح در قبال عملکرد آن‌ها در مدیریت و اداره سازمان در مقام پاسخ­گویی قرار دهد، بلکه خود را نیز در قبال عملکرد خود، نه صرفاً در مقابل سهام‌داران بلکه در مقابل کلیه ذی­نفعان پاسخ­گو می‌­داند. یکی از پیش­فرض­‌های هر گونه پاسخ‌گویی، داشتن ارزیابی دقیق از عملکرد است.

    مسئولیت برنامه­ریزی و تدوین مدل­ ارزیابی عملکرد هیئت‌مدیره با رییس هیئت‌مدیره است که عمدتاً با همکاری دبیر هیئت‌مدیره، یا از طریق بهره­مندی از ارزیاب مستقل بیرونی و یا خودارزیابی، پس از جلب مشارکت اعضای هیئت‌مدیره و اتفاق­نظر جمعی در خصوص زمان و مدل ارزیابی، به مرحله اجرا گذاشته می­‌شود.

    به طور کلی ارزیابی عملکرد هیئت‌مدیره معمولاً سالانه و یا هر شش­ماه یک بار انجام می­‌شود.

    ارزیابی عملکرد هیئت‌مدیره می­‌تواند در دو بعد ارزیابی عملکرد جمعی و فردی هیئت‌مدیره انجام شود.

    نتایج ارزیابی انجام­‌شده عمدتاً یکی از ورودی­‌های کلیدی در تدوین برنامه­ عملکرد آتی ترکیب هیئت‌مدیره و همچنین تعیین مسیر توسعه فردی هر یک از اعضای هیئت‌مدیره در ایفای هر چه بهتر نقش هیئت‌مدیره­‌گی می‌باشد.

    برخی از اهم مزایای ارزیابی عملکرد هیئت‌مدیره عبارتند از:

    • شناسایی نقاط قوت و نقاط قابل بهبود (ضعف) عملکرد جمعی هیئت‌مدیره، عملکرد تک‌­تک اعضا و همچنین کمیته‌­های زیرمجموعه و برنامه‌­ریزی برای رفع آن‌ها که در نهایت افزایش کارایی هیئت‌مدیره و ضریب اثربخشی عملکرد آن را در موفقیت غایی سازمان به همراه خواهد داشت.
    • تسهیل فرایند انتخاب کاندیداهای جدید و توسعه اعضای کنونی هیئت‌مدیره از طریق ایجاد امکان شناسایی به‌هنگام ضرورت هرگونه تغییر در ترکیب هیئت‌مدیره در راستای افزایش کارایی و توانمندی ترکیب آن.
    • تضمین تطبیق فعالیت­‌ها و عملکرد کلی هیئت‌مدیره با چشم­انداز و اهداف استراتژیک سازمان.
    • افزایش اعتبار سازمان و نیز اعضای هیئت‌مدیره به‌­ویژه در بین سهامداران و سرمایه­‌گذاران احتمالی.
    • ترویج فرهنگ ارزیابی و پاسخ­گویی در قبال عملکرد در سازمان.
    خواندن
    وظایف کلیدی هیئت‌مدیره

     

    گزارش «هیأت‏‌مدیره، پاسخی بر پرتکرارترین پرسش‌ها»  شرکت مشاوره مدیریت ایلیا و با همکاری رسانه دنیای اقتصاد

     

    Share.

    مشاور و مدیر در حوزه حاکمیت شرکتی، امور هیات مدیره و مجامع

    لغو پاسخ