هیئت‌مدیره و اهمیت آموزش مستمر

     

    هیئت‌مدیره و اهمیت آموزش مستمر

    امروزه سازمان­ها در یک محیط تجاری پویا و در حال تغییر مداوم، فعالیت می­کنند. لذا هیئت‌مدیره­ها نیز در راستای پاسخگویی مناسب به این تغییرات می­بایست نه­تنها به صورت مستمر بلکه همگام با سرعت تغییرات در توسعه دانش و مهارت­های خود اقدام نمایند.

    اهم ویژگی‌های یک برنامه آموزشی هیئت‌مدیره عبارتست از:
    • مدون مستمر و بر مبنای نیازسنجی انجام­شده باشد.
    • در جهت تطبیق دانش و تخصص­های موجود هیئت‌مدیره با نیاز روز سازمان باشد.
    • شامل آنچه برای حرکت سازمان به سمت تحقق چشم­انداز آتی آن مورد نیاز است، باشد.
    • علاوه بر اطمینان از افزایش سطح دانش و تخصص اعضای هیئت‌مدیره در حوزه­های مرتبط با فعالیت سازمان، از آگاهی و اطلاع آن‌ها از آخرین تغییرات و قوانین حاکم بر فعالیت به ویژه در حوزه راهبری شرکتی نیز اطمینان پیدا کند.
    • توسعه توانمندی­ها و ویژگی‌های فردی اعضای هیئت‌مدیره را نیز شامل شود.

    مسئولیت تدوین و به‌­روزرسانی مستمر این برنامه آموزشی با رییس هیئت‌مدیره بوده که با همکاری دبیر هیئت‌مدیره و جلب مشارکت اعضای هیئت‌مدیره انجام می­شود.

    با توجه به اهمیت، این موضوع یکی از جنبه ­های مورد توجه در ارزیابی عملکرد هیئت‌مدیره، چه در بعد فردی و چه در بعد عملکرد جمعی هیئت‌مدیره به شمار می­رود.

    و در پایان باید گفت سازمان­ ها زمانی رشد می­کنند که هیئت‌مدیره فرهنگ یادگیری مستمر را توسط خود در سازمان خلق، جاری و نهادینه نماید.

    هیئت‌مدیره و تجهیز عضو جدید برای ایفای نقش

    آماده­‌سازی عضو جدید هیئت‌مدیره برای ایفای نقش مورد انتظار در ترکیب هیئت‌مدیره، یکی از فرایندهای با اهمیت مورد نیاز در مکانیزم راهبری شرکتی است.

    خواندن
    نکات کلیدی در خصوص ارزیابی عملکرد هیئت‌مدیره

    هر عضو جدید که به ترکیب هیئت‌مدیره اضافه می‌­شود، لازم است اطلاعات مورد نیاز در زمینه فعالیت سازمان و ویژگی‌های مدل کسب‌وکار آن، محیط رقابتی، ساختار سازمانی به ویژه ساختار مدیریتی سازمان، ترکیب هیئت‌مدیره، شرکا، سهامداران و تیم اجرایی شامل مدیرعامل، مدیران و کارکنان کلیدی، طیف مختلف مشتریان به ویژه مشتریان کلیدی، مکانیزم راهبری هیئت‌مدیره و هر اطلاعات دیگری حسب صلاحدید هیئت‌مدیره را طی یک فرایند مشخص و تدریجی و در بازه زمانی مناسب دریافت نموده و به پرسش­‌های احتمالی وی در این حوزه پاسخ داده شود.

    صورت­جلسات هیئت‌مدیره چنانچه اصولی تهیه­ شده و کیفیت لازم را دارا باشند، یکی از ورودی­های اصلی در ایجاد درک روشنی برای عضو جدید از نحوه عملکرد هیئت‌مدیره، دیدگاه­‌ها و نقاط بااهمیت تمرکز وی و نیز ‌آنچه در سطح کلان و استراتژیک سازمان می­گذرد، می­باشند.

    به طور معمول در اغلب مکانیزم‌­های راهبری شرکتی، دبیر هیئت‌مدیره به نیابت از هیئت‌مدیره نقش پررنگی در این حوزه ایفا می­‌نماید.

     

     

    گزارش «هیأت‏‌مدیره، پاسخی بر پرتکرارترین پرسش‌ها»شرکت مشاوره مدیریت ایلیا و با همکاری رسانه دنیای اقتصاد

     

    Share.

    مشاور و مدیر در حوزه حاکمیت شرکتی، امور هیات مدیره و مجامع

    لغو پاسخ