جبران خدمت اعضای هیئت‌مدیره

    آیا اعضای هیئت‌مدیره در مقابل خدماتی که در قالب ایفای نقش هیأت‌مدیر­ه­‌گی خود در سازمان ارائه می‌­نمایند، می­بایست حق­‌الزحمه دریافت نمایند؟‌
    پاسخ کوتاه و ساده است: بله.
    قوانین جبران خدمت اعضای هیئت‌مدیره بسته به قوانین حاکم بر راهبری شرکتی در کشورهای مختلف متفاوت است.
    ‌اما نقطه اشتراک کلیه آن‌ها در آن است که میزان حق‌الزحمه هیئت‌مدیره (فارغ از قالب آن) در مجمع عمومی سالانه صاحبان سهام تعیین می­شود.

    اما نحوه توزیع آن میان اعضا با اتفاق­‌نظر کلیه اعضا خواهد بود که در این میان، رییس هیئت‌مدیره نقش پررنگی در مراقبت از تناسب حق‌­الزحمه دریافتی با میزان و کیفیت عملکرد هر یک از اعضای هیئت‌مدیره دارد. به صورت کلی در اغلب کشورهای جهان، حق‌­الزحمه هیئت‌مدیره صرفاً به اعضای غیرموظف هیئت‌مدیره تعلق می‌گیرد و شامل دو بخش اصلی می­باشد.

    بخش ثابت سالانه

    که به صورت نقدی و سالانه به هر عضو غیرموظف هیئت‌مدیره پرداخت می­شود.

    بخش متغیر

    که به عنوان عامل انگیزشی و افزاینده، بسته به اثربخشی عملکرد فردی اعضا، کیفیت حضور در جلسات هیئت‌مدیره، قبول مسئولیت مدیریت کمیته‌­های زیرمجموعه هیئت‌مدیره و سایر موارد مشابه به بخش ثابت سالانه برخی از اعضا اضافه می­شود.

    آنچه مهم است؛ مجموع حق­الزحمه اعضای غیرموظف هیئت‌مدیره نمی­بایست به حدی زیاد باشد که استقلال آن‌ها را به خطر اندازد؛ به نحوی که به دلیل چشمگیربودن حق­الزحمه دریافتی تمایلی به از دست دادن آن نداشته و نفع سازمان را برای نفع شخصی خود با ریسک مواجه نمایند.

    اما در ایران، نحوه جبران خدمت اعضای هیئت‌مدیره اندکی متفاوت است. مدل جبران خدمت اعضای هیئت‌مدیره در ایران از دو بخش «حق حضور جلسات» و «پاداش هیئت‌مدیره» تشکیل می‌شود.

    خواندن
    نکات کلیدی در خصوص ارزیابی عملکرد هیئت‌مدیره

    حق حضور جلسات هیئت‌مدیره

    مبلغ ثابتی است که صرفاً به اعضای غیرموظف هیئت‌مدیره و به ازای حضور در هر جلسه هیئت‌مدیره تعلق می‌گیرد.

    میزان حق حضور در جسات هیئت‌مدیره توسط هیئت‌مدیره به مجمع عمومی سالانه صاحبان سهام پیشنهاد و با تصویب مجمع قابل اجرا خواهد بود.

    بدیهی است حق حضور قابل پرداخت به هر عضو غیرموظف بستگی به تعداد جلسات هیئت‌مدیره­ای که در آن حضور داشته است، دارد.

    پاداش هیئت‌مدیره

    پاداش هیئت‌مدیره، بخش دوم مدل جبران خدمت هیئت‌مدیره است که طبق اصلاحیه ماده ۲۴۱ قانون تجارت، برای شرکت­های سهامی عام حداکثر ۳% و برای شرکت­های سهامی خاص حداکثر ۶% از سود خالصی است که در همان سال به صاحبان سهام قابل پرداخت است.

    پاداش هیئت‌مدیره هم به اعضای موظف و هم به اعضای غیرموظف هیئت‌مدیره تعلق می­گیرد و تقسیم آن مطابق با آنچه در بالا گفته شد با اتفاق‌­نظر اعضا و تحت مدیریت رییس هیئت‌مدیره انجام خواهد شد.

    البته در اصلاحیه قانون تجارت، حدودی نیز برای حداکثر پاداش اعضای موظف و غیرموظف تعیین شده است که پرداختن به آن در مقال این گزارش نمی­گنجد.

    گزارش «هیأت‏‌مدیره، پاسخی بر پرتکرارترین پرسش‌ها»  شرکت مشاوره مدیریت ایلیا و با همکاری رسانه دنیای اقتصاد

     

    Share.

    مشاور و مدیر در حوزه حاکمیت شرکتی، امور هیات مدیره و مجامع

    لغو پاسخ