تعداد و تنوع اعضای هیئت‌مدیره

    پس از آشنایی با ویژگی‌های کلیدی اعضای هیئت‌مدیره، زمان پرداختن به این سوال اساسی است که مناسب­‌ترین ترکیب هیئت‌مدیره که بتواند به نحو احسن وظایف هیئت‌مدیره را به انجام رسانده و منجر به افزایش ضریب اثربخشی هیئت‌مدیره در موفقیت غایی سازمان شود، کدام است؟

    ترکیب هیئت‌مدیره نشأت‌­گرفته از دو فاکتور بااهمیت «تعداد اعضا» و «تنوع اعضا»ی آن است.

    تعداد اعضای هیئت‌مدیره

    تعداد اعضای یک هیئت‌مدیره، می­تواند نقش قابل ملاحظه‌ای در کیفیت تصمیمات آن و اثربخشی نهایی عملکرد هیئت‌مدیره در سازمان داشته باشد.

    به طور کلی توصیه می‌شود اعضای هیئت مدیره به اندازه‌ای باشد که:

    • مهارت، تخصص و تجربه مورد نیاز برای راهبری سازمان متناسب با شرایط جاری و نیاز روز آن و همچنین دستیابی به چشم‌­انداز آتی متصور برای سازمان را در اختیار هیئت‌مدیره قرار دهد. (تفصیل در بخش بعدی)
    • ضمن حفظ کیفیت تصمیم‌­گیری هیئت‌مدیره، ایجاد همسویی و اتفاق­‌نظر میان اعضا را در بهینه‌­ترین زمان ممکن فراهم آورد.
    • حجم کار موجود در هیئت‌مدیره متناسب با تعداد اعضا باشد به نحوی که هم اعضای موظف و هم اعضای غیرموظف را به طور مناسبی درگیر موضوعات و ایفای نقش هیئت‌مدیره­‌گی نماید.

    تنوع اعضای هیئت مدیره

    یکی از ویژگی­‌ها و خصوصیات ارزشمند هیئت‌مدیره، تصمیم­‌گیری جمعی و به تبع آن داشتن مسئولیت جمعی در قبال کلیه انتظارات و وظایف محوله است.

    خصوصیت «جمعی­بودن» تصمیم­‌گیری هیئت‌مدیره که در ذات خود «خرد جمعی» را در بر دارد، در صورت عدم وجود تنوع در اعضای هیئت‌مدیره می­تواند از یک فرصت به یک تهدید تغییر ماهیت دهد.

    از  ژنرال George Smith Patton که به دلیل استراتژی‌ها و راهبردهایی که در جنگ جهانی دوم به‌کار برد، قهرمان آمریکایی‌ها در این جنگ محسوب می‌شود، نقل شده است؛

    خواندن
    حاکمیت شرکتی به زبان ساده

    در جمعی که همه اعضای آن یکسان فکر می­‌کنند، قطعاً افرادی هستند که اصلاً فکر نمی‌­کنند.

    شکل­‌گیری گروه­‌های فکری مشخص در هیئت‌مدیره یکی از عارضه­‌هایی است که در صورت عدم تنوع میان اعضای آن، گریبان­‌گیر هیئت‌مدیره خواهد شد.

    به عبارت ساده، اگر تمام اعضای هیئت‌مدیره در یک رده سنی، از یک جنسیت، با سطح تحصیلات، تجربه و تخصص مشابه باشند، همگی از یک زاویه و دریچه فکری مشخص به موضوعات نگاه کرده و لذا عملاً امکان پرداختن به جوانب مختلف و زوایای مختلف موضوع در هیئت‌مدیره وجود نخواهد داشت.

    این امر به نوبه خود، ریسک تصمیم­‌گیری هیئت‌مدیره را افزایش داده و تحقق اهداف و چشم‌انداز سازمانی را با چالش احتمالی مواجه خواهد نمود.

    لذا تأکید به وجود تنوع در اعضای هیئت‌مدیره به معنای اطمینان از وجود افرادی با سن، جنسیت، تحصیلات، تجربه و تخصص­‌های مختلف است تا ضمن افزایش سطح تصمیم­‌گیری آگاهانه منجر به افزایش کیفیت تصمیمات هیئت‌مدیره شود.

    در سازمان­‌های بزرگ و بین­‌المللی بعضاً دو عامل نژاد و ملیت نیز به مجموعه عوامل فوق افزوده می­‌شود.

    گزارش «هیأت‏‌مدیره، پاسخی بر پرتکرارترین پرسش‌ها»  شرکت مشاوره مدیریت ایلیا و با همکاری رسانه دنیای اقتصاد

     

    Share.

    مشاور و مدیر در حوزه حاکمیت شرکتی، امور هیات مدیره و مجامع

    لغو پاسخ