پادکست : ریاست محترم هیئت‌مدیره! (روایت اول)

    ۸ روایت از ۸ جنگ حاکمیت شرکتی در شرکت‌های شناخته شده آمریکا

    روایتی آزاد از کتاب  (Dear Chairman)

    روایت اول

    تقابل بنجامین گراهام و شرکت خط ‌لوله شمالی

    Benjamin Graham versus Northern Pipeline: The Birth of Modern Shareholder Activism

    ——————————————————————————————————————————————–

    معرفی کتاب:

    کتاب  Dear Chairman: Boardroom Battles and the Rise of Shareholder Activism اثر Jeff Gramm از انتشارات Harper Business می باشد. این کتاب در 320 صفحه در قطع رقعی با کاغذ تحریر 70 گرم با جلد شومیز ، در گروه موضوعی کتابهای بیزینس و تجارت و پول با محتوای موضوعی مدیریت شرکت ، پروفایل های تجاری شرکت ، رهبری و انگیزه، منتشر شده است. محتوا و موضوعات ارائه شده در کتاب با رویکرد علمی و پژوهشی و نقد و بررسی برای مطالعه اساتید و دانشجویان می باشد. سال انتشار این اثر2016است.این کتاب در گروه های موضوعی Corporate Governance,Company Business Profiles,Leadership & Motivation در منابع جهانی طبقه بندی شده است.

    کتاب نوشته جف گرَم و در مورد پدید اومدن و سیر تکامل و تحول اکتیویسم در میان سهامداران شرکتها در بازار سهام است.

    اغلب تصور میشه که سهامداران شرکتها با اینکه اسمن مالکان اصلی شرکتهای سهامی عام محسوب میشن ولی درواقع این مدیران اجرایی شرکتها هستن که تعیین کننده سیاستهای کلی شرکتهان و عملن اونهان که هدایت شرکتها رو در دست دارن و بدون اینکه احساس نیاز به در نظر گرفتن آرای سهامدارا(مالکان اصلی) و اولویتهای اونها داشته باشن اونچه که خودشون صلاح میدونن، درست یا غلط در مورد شرکتها انجام میدن. باید گفت که اتفاقن «اغلب» هم همینطوره ولی کتاب دقیقن به تاریخچه برگشتن سکه و ظهور سهامدارانی می پردازه که چنین روالی رو قبول نداشتن پس دست به کار شدن و به روشهایی که در طول زمان تغییر کرد سعی در تاثیرگذاری بر شرکتی که سهامدارش بودن کردن وگاهی موفق هم شدن.

    این موج جدید سهامداران اکتیویست با اولین نامه هایی که بن گراهام، استاد وارن بافت، در سالهای میانی دهه 1920 به هیات مدیره شرکت خط لوله شمالی نوشت و از اونها خواست تا اوراق بهادار راه آهنی که این شرکت مالکشون بود و ارزشی بیش از خود سهام شرکت رو داشتن به سهامداران برگردونه شروع شد و تا امروز که مثلن هج فاندهایی مثل الیوت که توییتر رو هدف خودشون قرار میدن تا با تغییر در نحوه مدیریت شرکت رو به هدف اصلی خودش که ایجاد ارزش و درآمد برای سهامدارنش هست برگردونن ادامه داره.

    خواندن
    میزگرد اثر بخشی نظام حاکمیت شرکتی در هلدینگ‌های صنعتی و مالی؛ چالش‌ها و راهکارها

    کتاب از 8 فصل تشکلی شده و در هر فصل به رویکردی متفاوت که سهامداران اکتیویست در ایجاد تغییراتی که در پی اشون بودن در پیش گرفتن میپردازد.

    ——————————————————————————————————————————————–

    روایت اول

    تقابل بنجامین گراهام و شرکت خط ‌لوله شمالی

    فصل اول:  به رویارویی بن گراهام و شرکت خط لوله شمالی می پردازه که در نهایت با صبر و مداومت گراهام و همراه کردن سایر سهامداران با منطق ساده اش تونست کرسی های لازم در هیات مدیره رو از آن خودش کنه و در نهایت با فشار خانواده راکفلر که سهامدار بزرگ شرکت بود، تونست مدیریت شرکت رو مجبور به عقب نشینی در مقابل خواسته های سهامداران کند.

    اسپانسر : شتابدهنده تخصصی سیناپسه که کارش رشد دادن تیم‌هاییه که محصولات مرتبط با فناوری‌های تشخیصی و سلامت‌ پیش‌گیری‌محور می‌سازن.Synapseaccelerator.com

    گوینده: صالح مالکی

    نشر: مرجع حاکمیت شرکتی ایران

     

    این پادکست را می‌توانید از طریق صفحات پادکست ایپونا (دیده‌بان سیاستگذاری ایران) در پلتفرم های زیر گوش دهید:

    (بر روی هر یک کلیک کنید و یا در هر یک از پادگیر ها ipwna را جستجو کنید)

     

    اپل پادکست

    کست باکس

    گوگل پادکست

    بریکر

    اورکست

    پادکست اپ

    اسپاتیفای

    پاکت کست

    #پادکست

    ——————————————————————————————————————————————–

    Benjamin Graham versus Northern Pipeline: The Birth of Modern Shareholder Activism

    Podcast: Dear Chairman of the Board ! (Part I)
    8 stories from 8 corporate governance wars in well-known American companies
    A review of the book (Dear Chairman)

    The first (war) story
    .The confrontation between Benjamin Graham and the Northern Pipeline Company

     

    Dear Chairman: Boardroom Battles and the Rise of Shareholder Activism

    A sharp and illuminating history of one of capitalism’s longest running tensions—the conflicts of interest

    خواندن
    پادکست فارکست:اپیزود 4: حاکمیت شرکتی

    among public company directors, managers, and shareholders—told through entertaining case studies and original letters from some of our most legendary and controversial investors and activists.

    Recent disputes between shareholders and major corporations, including Apple and DuPont, have made headlines. But the struggle between management and those who own stock has been going on for nearly a century. Mixing never-before-published and rare, original letters from Wall Street icons—including Benjamin Graham, Warren Buffett, Ross Perot, Carl Icahn, and Daniel Loeb—with masterful scholarship and professional insight, Dear Chairman traces the rise in shareholder activism from the 1920s to today, and provides an invaluable and unprecedented perspective on what it means to be a public company, including how they work and who is really in control

     

    منبع توضیحات : مهدی 

     

    Share.

    مشاور و مدیر در حوزه حاکمیت شرکتی، امور هیات مدیره و مجامع

    لغو پاسخ