هیئت‌مدیره و اهمیت آموزش مستمر

     

    هیئت‌مدیره و اهمیت آموزش مستمر

    امروزه سازمان­ها در یک محیط تجاری پویا و در حال تغییر مداوم، فعالیت می­کنند. لذا هیئت‌مدیره­ها نیز در راستای پاسخگویی مناسب به این تغییرات می­بایست نه­تنها به صورت مستمر بلکه همگام با سرعت تغییرات در توسعه دانش و مهارت­های خود اقدام نمایند.

    اهم ویژگی‌های یک برنامه آموزشی هیئت‌مدیره عبارتست از:
    • مدون مستمر و بر مبنای نیازسنجی انجام­شده باشد.
    • در جهت تطبیق دانش و تخصص­های موجود هیئت‌مدیره با نیاز روز سازمان باشد.
    • شامل آنچه برای حرکت سازمان به سمت تحقق چشم­انداز آتی آن مورد نیاز است، باشد.
    • علاوه بر اطمینان از افزایش سطح دانش و تخصص اعضای هیئت‌مدیره در حوزه­های مرتبط با فعالیت سازمان، از آگاهی و اطلاع آن‌ها از آخرین تغییرات و قوانین حاکم بر فعالیت به ویژه در حوزه راهبری شرکتی نیز اطمینان پیدا کند.
    • توسعه توانمندی­ها و ویژگی‌های فردی اعضای هیئت‌مدیره را نیز شامل شود.

    مسئولیت تدوین و به‌­روزرسانی مستمر این برنامه آموزشی با رییس هیئت‌مدیره بوده که با همکاری دبیر هیئت‌مدیره و جلب مشارکت اعضای هیئت‌مدیره انجام می­شود.

    با توجه به اهمیت، این موضوع یکی از جنبه ­های مورد توجه در ارزیابی عملکرد هیئت‌مدیره، چه در بعد فردی و چه در بعد عملکرد جمعی هیئت‌مدیره به شمار می­رود.

    و در پایان باید گفت سازمان­ ها زمانی رشد می­کنند که هیئت‌مدیره فرهنگ یادگیری مستمر را توسط خود در سازمان خلق، جاری و نهادینه نماید.

    هیئت‌مدیره و تجهیز عضو جدید برای ایفای نقش

    آماده­‌سازی عضو جدید هیئت‌مدیره برای ایفای نقش مورد انتظار در ترکیب هیئت‌مدیره، یکی از فرایندهای با اهمیت مورد نیاز در مکانیزم راهبری شرکتی است.

    خواندن
    مفهوم اعضای موظف، مستقل و غیرموظف

    هر عضو جدید که به ترکیب هیئت‌مدیره اضافه می‌­شود، لازم است اطلاعات مورد نیاز در زمینه فعالیت سازمان و ویژگی‌های مدل کسب‌وکار آن، محیط رقابتی، ساختار سازمانی به ویژه ساختار مدیریتی سازمان، ترکیب هیئت‌مدیره، شرکا، سهامداران و تیم اجرایی شامل مدیرعامل، مدیران و کارکنان کلیدی، طیف مختلف مشتریان به ویژه مشتریان کلیدی، مکانیزم راهبری هیئت‌مدیره و هر اطلاعات دیگری حسب صلاحدید هیئت‌مدیره را طی یک فرایند مشخص و تدریجی و در بازه زمانی مناسب دریافت نموده و به پرسش­‌های احتمالی وی در این حوزه پاسخ داده شود.

    صورت­جلسات هیئت‌مدیره چنانچه اصولی تهیه­ شده و کیفیت لازم را دارا باشند، یکی از ورودی­های اصلی در ایجاد درک روشنی برای عضو جدید از نحوه عملکرد هیئت‌مدیره، دیدگاه­‌ها و نقاط بااهمیت تمرکز وی و نیز ‌آنچه در سطح کلان و استراتژیک سازمان می­گذرد، می­باشند.

    به طور معمول در اغلب مکانیزم‌­های راهبری شرکتی، دبیر هیئت‌مدیره به نیابت از هیئت‌مدیره نقش پررنگی در این حوزه ایفا می­‌نماید.

     

     

    گزارش «هیأت‏‌مدیره، پاسخی بر پرتکرارترین پرسش‌ها»شرکت مشاوره مدیریت ایلیا و با همکاری رسانه دنیای اقتصاد

     

    Share.

    مشاور و مدیر در حوزه حاکمیت شرکتی، امور هیات مدیره و مجامع

    لغو پاسخ