نقش هیئت‌مدیره در ترویج ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی

     

    راهنمای راهبری شرکتی منتشرشده توسط سازمان بین­المللی استاندارد (ISO)، اخلاق­مداری را یکی از دستاوردهای اصلی یک راهبری (حکمرانی) خوب در سازمان می­داند و تصریح می­کند اخلاق­مداری در سازمان از هیئت‌مدیره آغاز می­شود. هیئت‌مدیره مسئول تعیین و تدوین ارزش­های سازمانی است و در عین حال لازم است تا از انتشار و اشاعه صحیح آن‌ها در سازمان اطمینان پیدا کند. اما این امر جز در تعهد خود هیئت‌مدیره به ارزش‌های سازمانی و داشتن استانداردهای اخلاقی بالا میسر نخواهد شد.

    هیئت‌مدیره نمی­تواند صداقت و درستی را در زمره ارزش­های سازمانی تبیین و ترویج نماید اما در مواجهه با فساد مالی یا رفتاری صورت­گرفته از سوی یکی از مدیران ارشد سازمان، با تسامح و تساهل از کنار آن بگذرد.

    هیئت‌مدیره نمی­تواند پایبندی به قول و تعهدات را به عنوان یک ارزش سازمانی مطرح کند اما سازمان تحت راهبری وی از انجام تعهدات سپرده­شده به منابع انسانی سر باز زند.

    تعهد هیئت‌مدیره و در نتیجه آن، تعهد سازمان به استانداردهای اخلاقی بالا در طولانی­‌مدت ابزاری برای افزایش اعتماد کلیه ذی‌­نفعان به سازمان خواهد شد و این اعتماد متاعی است که امروزه می­تواند مزیت رقابتی شگرفی را برای سازمان­‌ها ایجاد نماید.

    در یک جمع‌­بندی کلی هیئت‌مدیره می‌­بایست:

    ۱. در تعریف ارزش­های سازمانی حتی‌­الامکان کلیه ذی­‌نفعان سازمان را در نظر بگیرد.
    ۲. از تعریف و تصریح صحیح ارزش‌­های سازمانی اطمینان پیدا کند؛ به نحوی که کلیه سطوح سازمان از اینکه چه رفتار اخلاق‌­مداری در نتیجه هر ارزش مورد انتظار است، آگاه باشند.
    ۳. اخلاق­مداری و احترام به ارزش­ها را تشویق و نقض آن‌ها به طور شفاف مورد پیگیری و برخورد مقتضی قرار دهد.

    خواندن
    نکات کلیدی در خصوص ارزیابی عملکرد هیئت‌مدیره

    گزارش «هیأت‏‌مدیره، پاسخی بر پرتکرارترین پرسش‌ها»  شرکت مشاوره مدیریت ایلیا و با همکاری رسانه دنیای اقتصاد

     

    Share.

    مشاور و مدیر در حوزه حاکمیت شرکتی، امور هیات مدیره و مجامع

    لغو پاسخ